FAQ

Helaas kunnen we COVID-19-tests die je online koopt niet terugbetalen. Wanneer je een testmoment reserveert, doen onze testcentra er alles aan om je in de best mogelijke omstandigheden te ontvangen. Jouw afspraak beheren brengt kosten voor personeel, materiaal en logistiek met zich mee. De planning wordt niet de avond ervoor, maar meerdere dagen op voorhand opgesteld. Zodra jouw test is gereserveerd, kunnen wij die test dus niet meer terugbetalen. Bovendien wordt dit drie keer herhaald op onze website tijdens de aankoopprocedure van een test. Net zoals jij, zijn wij afhankelijk van de veranderingen in de federale en internationale gezondheidsmaatregelen. Wij kunnen dus geen verantwoordelijkheid dragen voor de gevolgen van deze veranderingen. Door deze methode toe te passen, willen wij ervoor zorgen dat de testcapaciteit zo hoog mogelijk is en dat geen enkel testmoment verloren gaat. Een efficiënte teststrategie maakt deel uit van de oplossing om een einde te maken aan de COVID-19-pandemie.

Als je geen rijksregisternummer hebt, moet je jouw BIS-nummer gebruiken om een afspraak te maken op ons reservatieplatform www.brussels.testcovid.be. Het BIS-nummer is een uniek identificatienummer voor personen die niet ingeschreven zijn in het Rijksregister, maar die toch een relatie hebben met de Belgische overheden. Je BIS-nummer bestaat uit 11 cijfers, waarvan de eerste zes cijfers je geboortedatum zijn.

Als je geen INSS- of BIS-nummer hebt en je moet een terugbetaalde PCR-test doen, kan je rechtstreeks en zonder afspraak terecht bij de helpdesk van alle testcentra.

Als je een betalende PCR-test moet doen, kan je rechtstreeks en zonder afspraak terecht bij de helpdesks van de testcentra Albert, Molenbeek, Pacheco of Schaarbeek.

Neem een identiteitsbewijs mee en registreer je als je kan in de Coronalert-app om toegang te krijgen tot jouw testresultaten hier.

Je kan gratis een PCR-test reserveren zonder CTPC-code (Covid-19 Test Prescription Code) als je voldoet aan een van deze voorwaarden:

  1. Je hebt een voorschrift van jouw huisarts, een CLB-arts (schoolgeneeskunde) of een bedrijfsarts.
  2. Je keert terug uit een rode zone en kan dat aantonen met je PLF-formulier (Passenger Locator Form) of een bewijs van verplaatsing naar het buitenland.
  3. Je kreeg een doorverwijzingsbrief voor een COVID-19-test van je school.
  4. Je hebt acute symptomen, zonder andere duidelijke oorzaak:
    1. minstens een van de ernstige symptomen: hoesten, kortademigheid of benauwdheid, pijn in de borstkas, reuk- of smaakzinverlies;
    2. minstens twee van de minder ernstige symptomen: koorts; spierpijn; vermoeidheid; rhinitis; keelpijn; hoofdpijn; anorexie; waterige diarree; acute verwardheid, plotse val;

Als je geen CTPC-code hebt en niet voldoet aan een van de bovenstaande voorwaarden, kan je enkel een betalende PCR-test reserveren.

Onze testcentra kunnen kinderen van alle leeftijden testen. Voor kinderen van 0 tot 3 jaar kan je terecht in al onze testcentra, behalve aan de Heizel. Dat testcentrum is niet voorzien op pediatrische verzorging.

Lees hier hoe je het resultaat van je COVID-19-test kan vinden.
Als je je in het testcentrum in Molenbeek liet testen, kan je hier lezen hoe je je resultaat kan vinden.

Als je je in het testcentrum Bracops liet testen, kan je hier lezen hoe je je resultaat kan vinden.

Als je een test online koopt, krijg je een automatische e-mail om je betaling te bevestigen. In die e-mail vind je een link naar een pdf. Dat is een betaalbewijs.

Al onze centra zijn toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit en rolstoelen. Je mag met een begeleider naar het testcentrum komen. De begeleider moet tijdens de test buiten de testzaal wachten.

Als je geen bevestigingsmail hebt gekregen nadat je je COVID-19-test hebt gereserveerd, neem dan contact op met ons callcenter. Je kan het callcenter bereiken van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 17 uur: per telefoon via 02 832 83 83 of per e-mail via resultbrussels@testcovid.be.

Als je bent ingeschreven bij een Belgisch ziekenfonds en voldoet aan de terugbetalingsvoorwaarden voor een COVID-19-test die zijn opgesteld door het RIZIV, is jouw test gratis omdat het ziekenfonds het bedrag van de test voor haar rekening neemt. Hier vind je de terugbetalingsvoorwaarden van een PCR-test.

Als je niet ingeschreven bent bij een Belgisch ziekenfonds, maar je beantwoordt wel aan de terugbetalingsvoorwaarden voor een COVID-19-test van het RIZIV, dan rekent het laboratorium 47,18 euro aan. Je kan dan een terugbetaling aanvragen voor je test bij je eigen ziekenfonds.

Als je je moet laten testen om redenen die geen recht geven op terugbetaling kan je online een test kopen voor 47,18 euro. Die wordt niet terugbetaald.

Je kan ons callcenter bereiken van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 17 uur: per telefoon via 02 832 83 83 of per e-mail via resultbrussels@testcovid.be. Je mag contact opnemen met het callcenter om deze redenen:

  • Je hebt vragen over je testresultaat.
  • Je hebt algemene informatie nodig over de Brusselse testcentra.
  • Je wil je afspraak afzeggen of verplaatsen.
  • Je wil een klacht indienen.

Opgelet: het callcenter kan geen afspraken maken voor patiënten.

Door te klikken op de rode knop “Maak een afspraak” hier, wordt je doorverwezen naar een inschrijvingspagina. Daar kan je een testmoment reserveren. Volg de instructies op de pagina en vul je persoonlijke gegevens in. Als je een probleem of vragen hebt, neem dan contact op met ons callcenter per telefoon via 02 832 83 83 of per mail via resultbrussels@testcovid.be. Het callcenter is bereikbaar van maandag tot zaterdag van 9 u. tot 17 u.

Alle maatregelen die gelden voor de quarantaine en isolatie lees je hier.